Samochód – jak każde urządzenie mechaniczne – i to w dużym stopniu eksploatowane – musi od czasu do czasu zostać przebadany przez diagnostę. Sprawdzenie wszystkich układów, zwrócenie uwagi na konieczność naprawy lub wymiany części czy też – ostatecznie – niedopuszczenie do użytkowania – mają za zadanie wpłynąć na bezpieczeństwo pojazdu i uczestników ruchu drogowego. Są dwa rodzaje takich badań: przegląd rejestracyjny, zwany też badaniem technicznym pojazdu oraz przegląd okresowy. Czym się różnią?
Obowiązkowe badanie techniczne samochodu
Badanie techniczne samochodu to obowiązkowy punkt w kalendarzu każdego kierowcy. Należy je wykonać w Stacji Kontroli Pojazdów, a jego pozytywne zakończenie skutkuje uzyskaniem pieczątki wbijanej do dowodu rejestracyjnego. W przypadku samochodów nowych musi zostać przeprowadzony przed upływem pierwszych 3 lat od momentu pierwszej rejestracji i jest ważny przez kolejne dwa lata. Później auto trzeba oddawać na takie badanie raz w roku. To, co robi podczas takiej kontroli diagnosta jest określone przez odpowiednie rozporządzenie. Badanie obejmuje:
- identyfikację pojazdu – także ustalenie faktycznych danych z tym, co jest zapisane w dowodzie rejestracyjnym,
- sprawdzenie tablic rejestracyjnych oraz dodatkowego wyposażenia pojazdu,
- kontrolę ogumienia, oświetlenia, układów hamulcowego i kierowniczego oraz zamocowanie kół,
- kontrolę stanu podwozia oraz zawieszenia,
- sprawdzenie stanu elektryki, działania klaksonu, układu wydechowego – także pod względem ochrony środowiska (poziomu emisji spalin),
- w przypadku samochodów z instalacją LPG – także kontrolę jej elementów i sprawdzenie atestu na zbiornik,
- w przypadku taksówek – sprawdzenie taksometru, koła zapasowego, trójkąta ostrzegawczego i apteczki.
Na dodatkowe badanie techniczne auto może zostać skierowane, kiedy uczestniczyło w wypadku lub kolizji.
Koszty związane z badaniem technicznym pojazdu i kary pieniężne za jego brak
Cena standardowego badania technicznego wynosi 98 zł (1 zł dopłaca się na rozwój systemu CEPiK). Kierowcy samochodów z instalacją LPG muszą dopłacić dodatkowo 63 zł, a taksówek – kolejne 42 zł. Po kolizji drogowej przegląd będzie kosztował nas 94 zł, a w przypadku skierowania auta na przegląd podczas kontroli policyjnej na drodze, kierowca zapłaci 20 zł za każdy kontrolowany układ. Od 1 stycznia 2022 uchylanie się od obowiązkowego badania technicznego skutkuje nałożeniem na kierowcę mandatu który wynosi nawet 3000 zł.
Dobrowolny przegląd okresowy
Na tego typu badanie składają się dobrowolne przeglądy zalecone przez producenta. Ich termin ustalany jest w zależności od marki i modelu pojazdu. Badania te opłaca właściciel lub producent auta, a są one wykonywane w Autoryzowanych Stacjach Obsługi. Obejmują przede wszystkim sprawdzenie układów pojazdu, jak również wymianę filtrów czy oleju. Samochód, który regularnie bierze w nich udział zazwyczaj może liczyć na przedłużenie gwarancji na poszczególne podzespoły lub elementy.